Marta Frej – Memy

Ośrodek Działań Artystycznych zaprasza na wystawę

Marty Frej

Memy

Wernisaż: 17 października 2014, godz. 19:00; ODA, ul. Sieradzka 8

wystawa czynna do 16 listopada 2014 r.

 

 

Ćwiczenia z oswajania

Memy to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych form aktywności internautów, którzy za pomocą ikonicznych obrazów oraz błyskotliwych, miejscami ironicznych tekstów komentują otaczającą rzeczywistość. Etymologia słowa „mem” pochodzi od greckiego słowa mimesis,  które oznacza naśladownictwo. Pojęcie memu zostało wprowadzone do językowego obiegu przez Richarda Dawkinsa, który zdefiniował  je w kultowej już książce „Samolubny gen”, traktując je jako powielanie. Tymczasem Glen Grant, odwołując się do kulturowych zachowań, określa mem  jako zaraźliwy wirus, pewien wzorzec informacji, powielany przez ludzkie umysły. Mem istnieje tylko wtedy, kiedy zostaje powielony, odtworzony, co sprawia, że cała przekazywana ludzka wiedza staje się według badacza memetyczna. Internet bez wątpienia sprzyja rozpowszechnianiu, jak i naśladownictwu. Marta Frej, poszukując inspiracji do swoich artystycznych działań, postanowiła przenieść tą  popularną formę komentowania społecznych wydarzeń na teren sztuki. W ten oto sposób powstały rysunki, których wzorzec opiera się na zdjęciach i obrazach znalezionych w sieci. Frej okrasza je soczystymi, pełnokrwistymi komentarzami, które trafnie diagnozują kulturowe mechanizmy zachowań, oraz sposobów myślenia, choć w głównej mierze dotyczą one sfery kobiecości, jak i recepcji ciała. Dla artystki jej własna, memetyczna działalność stała się formą terapii. Frej oswaja swoją fizyczność, której nie chce dopasowywać do powszechnie panujących kanonów piękna, jak i wszechpanującego  mitu urody, wykluczającego zmarszczki, cellulit oraz wszelkie inne formy naturalnego, fizjologicznego starzenia się organizmu, będącego postrachem współczesnych kobiet. Ciało stało się bytem konsumpcyjnym, uwięzionym przez kategoryzujące je spojrzenie. Frej wyrywa kobiecość ze społecznego kontekstu, delikatnie rozwiązując wstążki gorsetu piękna, zaciskającego się na piersiach, pozwalając ciału w końcu  swobodnie oddychać. Jej realizacje kipią wyzwoloną seksualnością, która jej w pracach przyjmuje rolę bezpośredniego komunikatu. Artystka  próbuje określić status współczesnych kobiet, uzależnionych od modowych, jak i urodowych blogów, Instagrama, w którym rządzi bezmyślne „selfie”, oraz własnych, podświadomych kompleksów, które starają się zniwelować za pomocą markowego podkładu, diety, najlepiej wegańskiej, oraz torebki Michaela Korsa. Realizacje z napisami „Puszczamy się, kiedy chcemy”, „Z aut najbardziej lubię autoerotyzm” lub „W torebce zawsze noszę szminkę, lusterko i mnóstwo wątpliwości”, na którym widnieje wizerunek rozemocjonowanej Coco Chanel, to memy-manifesty, które trafnie diagnozują  żeńską sferę doświadczeń. Z jednej strony kobiety stały wyzwolone, otwarcie mówiące o swoich pragnieniach i doświadczeniach, z drugiej, uwięzione są nadal we własnej fizyczności, narzuconej przez reżim nigdy nie starzejącego się ciała. Frej jest bystrą obserwatorką, obnażającą słabości współczesnego świata, któremu artystka złośliwie podkłada nogę. Rzeczywistość zaczyna się chwiać na niebotycznie wysokich obcasach, gubiąc po drodze sztuczne rzęsy i za ciasno opinającą bieliznę. Błyskotliwe i świetnie narysowane memy Frej zmuszają do myślenia, jak i  zrewidowania własnych poglądów na temat fizyczności oraz  stereotypów, które naruszają cielesną autonomię jednostki. Jej realizacje to wizualny bodziec do powiększania przestrzeni wolności, która nieustannie  ograniczana  jest przez politykę, religię oraz media.

 Zuzanna Sokołowska

 

 

Marta Frej

Ur. 26.03.1973r. Częstochowa

Studia: ASP w Łodzi (dyplom 2004)

Asystentka w pracowni rysunku i malarstwa prof. M. Czajkowskiego na ASP w Łodzi (2005-2009)

Malarka, animatorka kulturalna, prezeska Fundacji Kulturoholizm, mama Maćka, współzłożycielka Klubu Krytyki Politycznej w Częstochowie.

Obecnie pracuje w Centrum Promocji Młodych w Częstochowie.

 

Ważniejsze wystawy:

6 Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych we Wrocławiu 2005

„M-Łódź identyfikacja” Miejska Galeria Sztuki w Łodzi 2005

Galeria „Arsenał” w Poznaniu 2005

Galeria „Wozownia” w Toruniu 2006

Austriackie Forum Kultury „Nowy podział pracy-niematerialna versus niewolnicza” Warszawa 2007;

„Bielska Jesień 2007” BWA w Bielsku Białej;

22 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego Szczecin 2008;

„Sweet in Art” Galeria Sztuki w Legnicy 2009

10 Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki „ Homo Quadratus Ostroviensis” 2010

II Międzynarodowy Konkurs Malarski Przestrzeń Publiczna-Konteksty Poznań 2010;

„Animalis 2011 „ Drugie Triennale Malarstwa, Galeria MM Chorzów;

„aTrakcja” 2011 projekt autorski Tomasza Kosińskiego i Marty Frej, zrealizowany w trakcie 8 Nocy Kulturalnej Częstochowa;

„ART.eria – PIERWSZY STRZAŁ” 2011 projekt zrealizowany w Częstochowie;

„BielskaJesień2011” BWAwBielskuBiałej.
„ART.eria – DRUGISTRZAŁ” Częstochowa 2012

„…wir fahr´n nach Lodz! „ Norymberga, Stuttgart, Lipsk, Kolonia ,Hamburg 2012-2013

„Osiem kobiet” Konduktorownia Częstochowa 2013

II Biennale Sztuki „ Koniec człowieka” Piotrków Trybunalski

„Kondycja współczesnego człowieka” Aspekty 2013 Ośrodek Promocji Młodych Łódź

„ „Workers Of The Artworld Unite” Kronika Bytom 2013

Galeria Szara Cieszyn 2014

 

Wystawy indywidualne:

Gaude Mater Częstochowa 2012

Centrum Promocji Młodych Częstochowa 2012