Old Town Jazz – DIRECTIONS IN MUSIC: HANK MOBLEY

Data:
Od: 05-08-2011
Do: 05-08-2011

Miejsce:
Scena SKYY, ul. Rycerska

Ośrodek Działań Artystycznych, SKYY PUB,
Stowarzyszenie Loża Kulturalna Stare Miasto
zapraszają na koncert z cyklu Old Town Jazz

DIRECTIONS IN MUSIC: HANK MOBLEY

Zagra zespół w składzie:
Paweł Kaczmarczyk – el. piano
Tomasz Grzegorski – saksofon
Maciej Adamczak – kontrabas
Tomasz Sowiński – perkusja

5 sierpnia, godz. 20:30
ul. Rycerska 8, Scena SKYY STREET

Zespół zaprezentuje program składający się z utworów z repertuaru legendarnego Hanka Mobleya. Koncert będzie hołdem dla jednego z najlepszych saksofonistów drugiej połowy XX wieku.

MOBLEY
Jeden z czołowych saksofonistów ery hard bopu, blisko związany z wytwornią Blue Note, już w młodym wieku, na początku lat 50. grywał u boku Dizziego Gillespiego czy Maxa Roacha. Brał udział w nagrywaniu istotnych nagrań wraz z Artem Blakeyem, Horacem Silverem czy Kennym Dorhamem. Nagrania te wydano pod tytułem „Horace Silver and the Jazz Messengers”. Różnią się one znacznie od cool jazzu, dzięki bardzo bluesowemu liryzmowi gry Mobleya i swobodnej grze Horace’a Silvera. W latach 60. saksofonista jest liderem zespołu, z którym nagrywa 25 albumów dla wytworni Blue Note. Do najpopularniejszych albumów z tego okresu należą: „Soul Station”, „Workout” i „Roll Call”. W tych nagraniach występuje z Grantem Greenem, Freddiem Hubbardem, Sonnym Clarkiem, Wyntonem Kellym, Paulem Chambersem i Philliem Joe Jonesem. Szczególnie owocnie układa mu się też współpraca z trębaczem Lee Morganem. Mobley jest też uważany za jednego z ważniejszych kompozytorów okresu hard bopu. Jego kompozycje charakteryzują się ciekawymi zmianami harmonicznymi i przestrzenią, która pozwala solistom na jej wypełnienie. Muzyk przez krótki okres (1961 r.) był członkiem zespołu Milesa Davisa. Można go usłyszeć m.in. na płycie „Someday My Prince Will Come” (wraz z Coltranem, który powrócił wówczas by zagrać w kilku utworach) i na niektórych nagraniach koncertowych „In Person: Live at the Blackhawk” i „At Carnegie Hall”. Mobley został określony przez Leonarda Feathera „mistrzem wagi średniej na saksofonie te- norowym” – metafora, która charakteryzuje styl jego gry. Jest to bowiem muzyka, ani tak agresywna jak Johna Coltrane’a, ani tak subtelna jak Stana Getza. W jego stylu gry można doszukać się pewnego wpływu Charliego Parkera.

TOMASZ GRZEGORSKI
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował na scenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma. W roku 1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostaje laureatem 1-go miejsca na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach. W 1999 r. rozpoczyna współpracę z Jerzym Małkiem z którego kwintetem zdobywa 1 miejsce na festiwalach: Jazz Juniors ’99, Pomorska Jesień Jazzowa ’99, oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni 2000. Jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie ’03. W 2005 roku został zaproszony przez światowej sławy skrzypka Nigela Kennedy do swojego zespołu Nigel Kennedy International Quintet z którym zagrał koncerty na całym świecie: w Australii, Austrii, Chinach, Czechach, Francji ,Japonii, Korei Płd, Libanie, Norwegii, Palestynie, Szwajcarii, Szwecji i Ukrainie. Współpracował i nagrywał między innymi z:Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Kułakowskim, Jarosławem Śmietaną, słowackim triem Nothing But Swing, Josef „Dodo” Sosoka Jazz Family oraz kubańskim trębaczem Lazaro Cruz’em. Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą min.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz na Starówce, Świdnik Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festival (Litwa), Swing White Nights (St.Petersgurg, Rosja), Jazz pod Hradom (Słowacja), Leverkusen Jazztage (Niemcy), Hague Jazz Festival (Holandia) i wielu innych. Obecnie współpracuje z: Jerzym Małkiem, big-bandem Zbigniewa Namysłowskiego, sekstetem J.Muniaka oraz Nigel’em Kennedy’m.

PAWEŁ KACZMARCZYK
W ubiegłorocznym styczniowym numerze miesięcznika JAZZ FORUM opublikowano wyniki corocznego plebiscytu czytelników – JAZZ TOP 2009. Tytuł Albumu Roku zdobył Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band płytą „Complexity In Simplicity”. Kaczmarczyk jest pierwszym polskim muzykiem, który nagrał płytę autorską dla prestiżowej wytwórni ACT. A jeszcze większą sensację sprawił zwycięstwem jako najlepszy pianista – przerywając kilkunastoletnie panowanie Leszka Możdżera w tej specjalności! Paweł Kaczmarczyk zajął drugie miejsce w kategoriach Muzyk Roku i Kompozytor (w obu przypadkach za Tomaszem Stańko), a jego zespół jako Zespół Akustyczny uplasował się na drugim miejscu ankiety (za Marcin Wasilewski Trio). Warto dodać, że Paweł Kaczmarczyk został laureatem nagrody Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej w kategorii Artysta Roku 2009 oraz Grand Prix Jazz Melomani – OSKARY JAZZOWE 2009 jako Artysta Roku 2009 natomiast „Complexity in Simplicity” została Płytą Roku 2009. Pianista był nominowany do kolejnej prestiżowej nagrody – do FRYDERYKA 2010 jako Jazzowy Muzyk Roku.
www.pawelkaczmarczy​k.com
www.myspace.com/aud​iofeeling

MACIEJ ADAMCZAK
Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej AM w Katowicach, w klasie kontrabasu Jacka Niedzieli. Jest laureatem kilku krajowych konkursów, m.in. Jazz Juniors ( Marcin Żupański Quartet, I nagroda,1997), Jazz nad Odrą, Pomorska Jesień Jazzowa. Współpracował m.in. z: Quintessence Eryka Kulma, Kwartetem Krzysztofa Popka, Kwartetem Janusza Skowrona, Kwintetem Marka Bałaty, Big-bandem Zbigniewa Namysłowskiego, Trio Wojciecha Groborza, Kwartetem Piotra Barona. Obecnie mieszka w Krakowie, gdzie najczęściej występuje w klubie prowadzonym przez znakomitego polskiego saksofonistę Janusza Muniaka. Jest także wykładowcą klasy kontrabasu Katedry Muzyki Współczesnej i Jazzu krakowskiej Akademii Muzycznej.

TOMASZ SOWIŃSKI
Urodzony 17 września 1970 roku w Rzeszowie. Od najmłodszych lat otoczony był muzyką (ojciec Ludwik Sowiński- oboista). Od 7 roku życia pobierał lekcje perkusji i fortepianu. Ukończył liceum muzyczne w Rzeszowie (1989 rok) oraz Akademię Muzyczną w Gdańsku (1995 rok) w klasie perkusji. Po ukończeniu studiów jego zainteresowania podążyły w kierunku muzyki jazzowej. W 1998 roku los zetknął go z Maciejem Sikałą, w którego zespole zdobywał doświadczenie jazzowe. W latach 1998-2007 był członkiem formacji: Maciej Sikała Trio i Quartet ,Wojciech Staroniewicz – Hand Made, Emil Kowalski Quintet, Leszek Możdżer Trio, Sławek Jaskułke Trio, Maciej Sikała- Piotr Wojtasik Quartet, Sopot Hamburg Jazz Quintet. Występował także z:Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Wojciechem Karolakiem, Jerzym Dudusiem Matuszkiewiczem, Piotrem Cieślikowskim, zespołem Miłość. Obecnie występuje również z: Irek Wojtczak Quartet, Piotr Mania Trio, Przemek Dyakowski Quintet. Od 2005 roku jest wykładowcą Studium Jazzu i Muzyki Rozrywkowej przy Akademii Muzycznej w Gdańsku. W grudniu 2006 roku nakładem firmy Nottwo ukazała się jego autorska płyta (Tomek Sowiński and the Collective Improvisation Group- Illustration), która jest zwieńczeniem jego dotychczasowych doświadczeń muzycznych oraz próbą własnej wypowiedzi muzycznej. Do płyty tej zaprosił muzyków trójmiejskich i nie tylko, z którymi, oprócz muzyki, wiąże go wielka przyjaźń.