Ewa Bloom Kwiatkowska – Taniec Świętego Wita

Data:
Od: 16-04-2011
Do: 30-04-2011

Miejsce:
ODA, ul. Dąbrowskiego 5

Wystawa czynna 16-30 kwietnia 2011 roku
wernisaż wystawy
16 kwietnia 2011 r.
godz. 18.00, Galeria ODA,
ul. Dąbrowskiego 5

OŚRODEK DZIAŁAŃ ARTYSTYCZNYCH w PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM
Wystawa w ramach Festiwalu
Sztuka i Dokumentacja

Performance był wydarzeniem zrealizowanym na Placu Wolności w Łodzi w dn 18. 09 .2010 r.Artystka nawiązuje do średniowiecznej „epidemii tańca”, podczas której – z do dziś niewyjaśnionych przyczyn – w kilkudniowych tanecznych korowodach brali udział mieszkańcy wielu miejscowości Europy, bez względu na stan, pochodzenie i nację. Taniec porywał ich wbrew woli, doprowadzał do skrajnego wyczerpania, był niewytłumaczalny, opętańczy, ale jego finał pozostawiał tancerzy oczyszczonych – z trosk, strachu, gniewu. Nie oszczędzając nikogo – łączył wszystkich. Kilkunastominutowy film wideo bedacy rejestracja, zapisem ulicznej akcji performance powstał z zamiarem odtwarzania na ustawionych w kregu monitorach lub ekranach jako wielokanałowa instalacja wideo.

Ewa Bloom Kwiatkowska
Dyplom w 1986 roku wyróżniony stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Twórczość w dziedzinie malarstwa, instalacji ,wideo oraz scenografii. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Sztuki I-go stopnia za osiągnięcia w dziedzinie
scenografii teatralnej. Prace malarskie i instalacje scenograficzne związane z nurtem ekspresji lat 80-tych i 90-tych pokazywała na wystawach zbiorowych i wystąpieniach indywidualnych w Polsce, Francji, Niemczech , USA i Wielkiej Brytanii – min. wystawa 50-ciu artystów w Moenchengladbach z udziałem A.Warchola, Denisa Oppenheima i Italo Scanga. W latach 1986 -2009 zaprojektowała scenografie do około 50-ciu spektakli teatralnych. W styczniu 1989 roku w czasie akcji artystycznej HIMMEL UBER STADT, której towarzyszył manifest S.Kosmynki „Gdy płoną kominy religii, gdy dymią krematoria Sztuki…“ – spaliła swoje obrazy i obiekty malarskie poruszające temat zbrodniczych idei totalitarnych. Tym radykalnym gestem na kilkanaście lat zdystansowała się wobec aktywnej obecności w sztuce najnowszej. W latach 2005 – 2011 powstały cykle malarskie KSIĘGA KRONIK XX i IDEE I MASKI. Prace , których źródłem jest rzeczywistość ekranowa są malarską refleksją nad medialną ( filmową i fotograficzną ) kodyfikacją zbrodni i terroru. Związeki z obrazem filmowym i rolą ekranu w tworzeniu i powielaniu przekazu mają również realizacje: Krąg czyli kto ma urojone lęki zasługuje na prawdziwe/2009, Kolor płonie 2010 i wielokanałowa instalacja wideo Taniec św Wita /2010/2011.

www.lodz.pl