Data:
Od: 23-06-2017
Do: 27-08-2017
Miejsce:
ODA, ul. Dąbrowskiego 5 & ul. Sieradzka 8
Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim zaprasza na ogłoszenie wyników i wernisaż wystawy pokonkursowej
IV Piotrkowskie Biennale Sztuki
Wernisaż:
23 czerwca 2017
Galeria ODA, ul. Dąbrowskiego 5, Piotrków Trybunalski
kontynuacja wernisażu w Galerii ODA, ul. Sieradzka 8
Wystawa czynna do 27 sierpnia 2017 w galeriach ODA Dąbrowskiego 5 i Sieradzka 8.
Jury IV Piotrkowskiego Biennale Sztuki:
- Krzysztof Jurecki – przewodniczący honorowy
- Julia Kurek – członek
- Marcin Berdyszak – członek
- Wojciech Pukocz – członek
- Stanisław Gajda – członek
- Andrzej Hoffman – sekretarz
Nagrody:
- Grand Prix: Piotr Kotlicki, Hej tam w dolinie #6
- I Nagroda: Kasper Lecnim, Remisja
- II Nagroda: Małgorzata Wielek – Mandrela, Rozganiacz chmur na górze wijów
- III Nagroda: Adam Łach Lunaris, Birth of God II
Wyróżnienia
- Paulina Gołoś, Droga do domu
- Katarzyna Adaszewska, Bez tytułu
Nagroda Przewodniczącego Jury Krzysztofa Jureckiego
- Izabella Retkowska, Inertness
Nagroda Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi Jolanty Rudzkiej-Habisiak
- Aleksandra Jakubczak, Początek świat(ł)a I
Nagrodzone prace
Grand Prix: Piotr Kotlicki Hej tam w dolinie #6, wideo
I Miejsce

Kasper Lecnim, Remisja, video, 4:21 min, 2016
II Miejsce

Małgorzata Wielek-Mandrela, Rozganiacz chmur na górze wijów, 200 x 150 cm, 2016.
III Miejsce

Adam Łach Lunaris, The Birth Of God II, Luna-gram Velvet series on canvas, 148 cm x 217 cm, 2007.
Wyróżnienie

Gołoś Paulina, Droga do domu video, audio, obiekt, 130 x 230 cm
Wyróżnienie

Katarzyna Adaszewska, Bez tytułu, obiekt, 10x80x40 cm.
Nagroda Przewodniczącego Jury Krzysztofa Jureckiego

Izabella Retkowska, Inertness, wideo HD 1080p, 2016
Nagroda Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi Jolanty Rudzkiej-Habisiak

Aleksandra Jakubczak, Początek świat(ł)a I, instalacja (lightbox), 140x230cm (wym. jednego elementu 19x10cm), 2014
Nowy człowiek? Stare prawdy czy nowe mity?
W XXI wieku kształtuje się nowa postawa, która w dalszym ciągu dotyczy istoty człowieczeństwa w jego relacjach filozoficznych, ideologicznych i oczywiście religijnych. Na gruncie humanistyki można ją badać także w perspektywie post-humanizmu, ale w takim spojrzeniu, także artystycznym, istota ludzka zostaje strącona ze swego dominującego piedestału. Na Zachodzie Europy popularna jest teoria post-kolonializmu rewidująca dotychczasowy prymat kultury o europejskim rodowodzie, oraz badająca najnowsze wersje neokolonializmu.
Filozofowie, artyści, teoretycy kultury stoją przed szansą przybliżenia, czy wręcz stworzenia, nowego wizerunku człowieka. Czy nowy człowiek będzie istotą uwiedzioną przez najnowsze technologie i tzw. nowe media oraz skoncentrowaną tylko na konsumpcyjnym stylu życia? Czy sztuka elitarna ma jeszcze sens, a jeśli tak, to jaki? Gdzie szukać kulturowego oparcia, kiedy dotychczasowy świat jest coraz bardziej chaotyczny i eklektyczny w sztukach wizualnych. Może to być utopia konstruktywizmu, oniryzmu, surrealizmu czy krytyczny potencjał pop-artu.
Jeśli sztuka ma jeszcze odegrać ważną rolę w życiu człowieka to powinna podejmować najważniejsze zagadnienia natury filozoficznej i naukowej, nawet na zasadzie intuicyjno-profetycznej (Kuba Bąkowski), a nie może być tylko decorum służącym jako ornament. Jej rola o potencjalne krytycznym, jak w twórczości Josepha Beuysa poszukującego „trzeciej drogi”, ale z przesłaniem etycznym w znaczeniu, w jakim formułował je np. Sebastião Salgado, jest nadal bardzo ważna.
Być może następuje jednak zwrot ku radykalnej religijności, zarówno w nawiązaniu do początków chrześcijaństwa, jak też do fundamentalizmu katolickiego. Groźna jest radykalizacja islamu wykluczająca sztukę o europejskim rodowodzie.
Sytuacja z drugiej dekady XXI wieku stawia nowe wyznawania, które pragniemy przybliżyć, a następnie nad nimi dyskutować. Kolejną edycją biennale wpisujemy się w dotychczasowy jej ciąg edycji tematycznych, które począwszy od 2013 roku prezentują określone zagadnienia teoretyczne. W 2013 roku był to problem pt. Koniec człowieka?, a w 2015 W postapokaliptycznym świecie. Iluzja czy droga wyjścia/dojścia ku?
Oczywiście nie sugerujemy odpowiedzi na pytanie: czym jest problem „nowego człowieka”? Może być to zarówno obrona wartości humanistycznych, w tym religijnych lub oświeceniowych, jak też próba przybliżenia problemu „nadczłowieka” w znaczeniu, jakie nadał mu Fryderyk Nietzsche, albo postmodernistyczny multikulturowy konstrukt.
Konkurs ma charakter międzynarodowy, ale kierowany jest przede wszystkim do tych, którzy poszukują istotnych problemów twórczych, nie zaś toczą walkę ideologiczną z określonym systemem. Jury zwracać będzie uwagę na problematykę ideowo-filozoficzną zawartą w pracach, jak też na innowacyjność formy artystycznej, nie preferując żadnej z technik, szkół czy środowiska twórczego. Możliwe jest także dołączenie do swych prac krótkiego opisu.
Przewodniczący jury
Krzysztof Jurecki