Sebastian Wywiórski: „Rzeka”

Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim zaprasza na wystawę:

Sebastian Wywiórski – „Rzeka”

Wernisaż:
17 lipca 2020 r., godz. 19:00.
ODA, ul. Dąbrowskiego 5, Piotrków Trybunalski

Wystawa czynna do 30 sierpnia 2020 r.

Ledwo zauważalny nurt płynącej rzeki, towarzysząca jej cisza i świadomość konsekwentnej, potężnej siły, ogarniętej spokojem majestatycznej tafli wody ma w sobie coś niepokojącego, a zarazem pociągającego. Niespieszny ruch zaznacza się jedynie przepływającym patykiem lub liściem. Pozornie nieadekwatna lekkość powierzchni zaskakuje, gdy, płynąc, zaczynamy walczyć z jej prądem. Często jedynym ratunkiem pozostaje poddać się jej. Tak samo, jak jesteśmy zmuszeni poddać się elementarnym procesom, równie silnym jak nurt rzeki. Proces przemijania „oblewa”, szczelnie przylega jak woda, płynięcie pod prąd nic nie daje. Poddamy się sile rzeki, zanurzając się w jej głębię. Woda podobnie jak pozostałe żywioły uczy pokory.
Woda wsiąka w ziemię i daje szansę na wykiełkowanie pędów roślin. Przepływa przez nas, jak i przez inne byty, dając życie. Woda nie ginie w procesie, zmienia stan skupienia, wsiąka, paruje, powraca deszczem, jest w stałym, metamorficznym nurcie stawania się i umierania, odradzania i zanikania. Bez względu na dynamikę czy statykę odmętu, proces ten jest ciągły i odnawialny.
Dynamika, ruch morza, przesycone chlorofilem roślin spokojne struktury, szum podziemnej cyrkulacji żył, wszystkie te wartości intrygowały i motywowały mnie do szukania ich istoty w obrazach.
Od długiego czasu sięgam po szersze spektrum form wizualnych przybierających obok jakości malarskich formę ruchomych, przestrzennych obiektów i instalacji, które za sprawą materii, koloru, formy i skali, w niektórych przypadkach wkraczają na obszar doświadczenia immersyjnego.
Moja droga poszukiwań to połączenie metaforycznej wiwisekcji własnej jaźni, wydobywanie pytań dotyczących sfer egzystencjonalnych i próby zapisu ich w formie przekazu wizualnego przyjmującego postać obrazów malarskich lub kinetycznych konstrukcji przestrzennych. Istotne dla mnie jest analizowanie i wykorzystywanie dawnych technik, w tym malarskich, ale równocześnie projektów konstrukcyjnych i mechanicznych oraz zestawianie ich w formie malarskich obiektów kinetycznych. W moich realizacjach, konstrukcyjny i mechaniczny świat techniki spaja się ze światem przekazu wizualnego w tym mocno wiąże się z dawnymi technikami malarskimi, które stanowią istotny i fascynujący mnie fragment kultury.