Arkadiusz Karapuda: „A Deeper Fake”

Ośrodek Działań Artystycznych zaprasza na wystawę:

Arkadiusz Karapuda: „A Deeper Fake”

Kurator: Paweł Brylski

Wernisaż:
1 lipca 2022 r., godz.: 19:00
Galeria ODA, ul. Dąbrowskiego 5, Piotrków Trybunalski

Wystawa czynna do 29 lipca 2022 r.


„A deeper fake” to wystawa siedmiu wielkoformatowych prac malarza i dydaktyka warszawskiej ASP Arkadiusza Karapudy. Artysta porusza się w obszarze postprawdy, a jego obrazy używają narzędzi z pola sztuki do zmierzenia się z doświadczeniem bezsilności poznawczej.

Chociaż informacje są dostępne łatwiej niż kiedykolwiek w historii, ogromnym wyzwaniem jest odróżnienie faktów od ich atrap, zwłaszcza w czasie wojny informacyjnej, gdy podważane są nawet zdjęcia ofiar i dokumentacja zniszczeń. Bezsilność poznawcza jest wzmacniana przez rozwój technologii wykorzystujących głębokie uczenie się sztucznej inteligencji (deepfake) i coraz bardziej realną możliwość zaistnienia fikcyjnych światów. Rosnącą popularnością cieszą się alternatywne teorie i całościowe wizje świata kwestionujące wiedzę naukową. Trudno uwierzyć na słowo, ale też niewiele daje zobaczenie czegoś na własne oczy.

Arkadiusz Karapuda w swojej konsekwentnej i rozpoznawalnej praktyce posługuje się i obrazem, i słowem. Kadruje fragmenty rzeczywistości i reprodukuje je w sposób niemal fotorealistyczny. Bierze kadry w szerokie obramienia, a w nie wpisuje słowny komentarz do obrazu. Te gesty mogłyby sugerować oświeceniową wiarę w to, że świat da się skatalogować i opisać. Artysta jednak temu przeczy, wywodząc się intelektualnie z myśli dekonstruktywizmu i końca wielkich narracji.

Obrazy swobodnie nawiązują do kultury wizualnej różnych porządków, łatwo dają się przeczytać przez historię malarstwa iluzjonistycznego, ale obramienia mogą równie dobrze odnosić do iluzji głębi wczesnych komputerów. Płótna wywołują skojarzenia z weneckim renesansem czy malarstwem holenderskim, ale równocześnie przywodzą na myśl demotywatory wymierzone przez firmę Despair (ang. rozpacz) w łatwe kłamstwa późnego kapitalizmu o szczęściu, które można kupić. Malarstwo potrafi być złożoną mistyfikacją, tworzyć fałszywą głębię lub jeszcze głębszy fałsz, ale może przez to staje się oparciem w czasie postprawdy.

Paweł Brylski
kurator wystawy


Arkadiusz Karapuda – ur. w Żyrardowie (1981r.). Studia na kierunku Malarstwo, na Wydziale Malarstwa, w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2002-2007), zakończone dyplomem, z wyróżnieniem rektorskim, zrealizowanym pod kierunkiem prof. Marka Sapetto (2007r.).

Zajmuje się przede wszystkim malarstwem, badając podstawowe relacje pomiędzy iluzją a umownością oraz, w ostatnich latach, pomiędzy słowem a obrazem. Postawa artystyczna Karapudy, w warstwie przekazu wywiedziona ze sztuki metafory, zaś na płaszczyźnie formalnej bliska rozwiązaniom sztuki geometrii, polega na balansowaniu pomiędzy idiomem abstrakcyjnym a figuratywnym, nie przekraczającym granic dekoracji i ilustracji.

Autor ponad dwudziestu wystaw indywidualnych i uczestnik ponad stu wystaw zbiorowych. Laureat i zdobywca nagród i stypendiów, m.in. Nagrody im. Józefa Szajny (2007), stypendium Inicjatywy Entry (2008), Grand Prix 7. Międzynarodowych Warsztatów Malarskich Pieńków (2008), Nagrody Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego na 24. Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (2012) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014).

Doktor habilitowany w dyscyplinie artystycznej sztuki piękne (od 2018 r.). Pracuje na stanowisku profesora uczelni na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi Pracownię Rysunku dla studentów I roku (od 2017r.). Prodziekan ds. nauki i badań naukowych w macierzystej jednostce (2016-2019).

Mieszka i pracuje w Warszawie.