Koncert Marco Eneidi, Michał Trela, Marek Pospieszalski, Ksawery Wójciński

Ośrodek Działań Artystycznych zaprasza na koncert

Marco Eneidi, Michał Trela, Marek Pospieszalski, Ksawery Wójciński

7 marca, godz. 19.00
ODA, ul. Sieradzka 8

wstęp wolny

Marco Eneidi

Marco Eneidi – saksofonista altowy, klarnecista Ur. 1956-11-01, Portland, Oregon (USA). Mimo, że Eneidi rozpoczął naukę gry w wieku 9 lat, a jego pierwszym instrumentem był klarnet, w okresie późniejszym grywał również na gitarze i basie, pozostaje w zasadzie muzycznym samoukiem. Jego droga do obecnego stylu prowadziła przez zespoły grające bluesa, muzykę taneczną, dixielandową, swingową i standardy jazzowe w tradycyjnym stylu. Jako dwudziestokilkulatek zainteresował się brzmieniem, grą i muzyką najpierw Ornette’a Colemana, potem Johna Coltrane’a i te zainteresowania wywarły przemożny wpływ na wybór późniejszej drogi artystycznej, z której jest obecnie znany. W roku 1981 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie wkrótce spotkał Jemeela Moondoca i jego współpracowników – Williama Parkera, Dennisa Charlesa (z tymi dwoma w późniejszym okresie często występował jako Marco Eneidi Trio) i Roya Campbella. Wkrótce też zaczął grać z wieloma muzykami ówczesnej awangardy. Oprócz wspomnianych, także z Donem Cherrym, Jimem Pepperem, Billem Dixonem, Cecilem Taylorem, Deweyem Redmanem i Wilburem Morrisem. W roku 1987 założył własną wytwórnię Botticelli Records, która wydała również jego pierwszą płytę – „Vermont Spring”, a w późniejszym czasie także nagrania z udziałem wielu ważnych muzyków awangardy jazzowej, jak William Parker, Wadada Leo Smith, Glenn Spearmann, Jackson Krall. W roku 1995 powrócił do Kalifornii, gdzie wraz z Glennem Spearmanem powołali do życia the Creative Music Orchestra, pierwszy z orkiestrowych zespołów Eneidiego. Upodobanie do dużych składów to również American Jungle Orchestra – bigband o zmiennym składzie, dla którego powstały utwory dla kilkunastu i kilkudziesięciu nawet muzyków, a także udział w orkiestrze Williama Parkera – The Little Huey Creative Music Orchestra.W swojej dotychczasowej karierze współpracował także (oprócz wymienionych wyżej) z muzykami tej rangi co Butch Morris, Peter Brötzmann, Bertram Turetzky, Fred Frith, Lisle (L.S.) Ellis, Raphe Malik. W latach 90. pozostawał też członkiem łączącego wiele wpływów zespołu Full Metal Revolutionary Jazz Ensemble, łączącego rockowo brzmiące gitary, z freejazzowymi partiami instrumentów dętych, afrykańskie rytmy i rap. Ogólnie można powiedzieć, że muzyka prezentowana przez Eneidiego należy do świata free jazzu i swobodnej improwizacji, ale także w przypadku dużych składów, czerpie z doświadczeń tzw. improwizacji strukturalnej. W brzmieniu saksofonów pozostaje pod wpływem pierwszych swoich mistrzów, a zatem Colemana i Coltrane’a. Doszukać się można również powiązań z muzyką i sposobem gry Erika Dolphy’ego, jednakże Eneiidi gra zwykle zdecydowanie szybciej i posługuje się ostrzejszym brzmieniem. (źródło www.diapazon.pl)
www.marcoeneidi.com

Michał Trela – Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich perkusistów jazzowych. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina (Bednarska) w Warszawie na wydziale Jazzu. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – Zakład Muzyki Jazzowej. Oryginalne elementy rzemiosła muzycznego, umożliwiają mu realizację pomysłów w diametralnie różnych stylistycznie projektach.Współtwórca projektów: „ERASE” Creative Improvised Music Art /Society/,Damas & Trela „First Exit”, „ESCAPE Art Quintet”, Maciej Obara Trio Electrically, Special Project „Loeffel”W swojej karierze współpracował z takimi muzykami jak: Zbigniew Wegehaupt, Piotr Baron, Ryszard Borowski, Janusz Brych, Piotr Rodowicz, Marcin Małecki, Piotr Zabrodzki, Piotr Damasiewicz, Gerard Lebik, Adam Pindur, Maciej Garbowski, Ove Volquartz, Marek Kądziela, Maciej Obara i inni.
Oprócz kariery wykonawczej, Michał Trela zaangażowany jest w wieloletnią działalność pedagogiczną.
www.freejazz.pl

Marek Pospieszalski – saksofonista, klarnecista. Syn saksofonisty Mateusza Pospieszalskiego. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od najmłodszych lat zafascynowany awangardą jazzową, muzyką improwizowaną oraz nowymi brzmieniami, otwarty na wszelkie muzyczne gatunki. Udziela się, współpracuje bądź współpracował z: eMPe3 MATEO POSPIESZALSKI PROJECT, WOJTEK MAZOLEWSKI QUINTET, Paweł Kaczmarczyk AUDIOFEELING BAND, Dennisem Gonzalezem, Yealls At Eeals, YeShe , GRAAL, YANINA FREE WAVE, PIOTR DAMASIEWICZ POWER OF THE HORNS, Januszem Stefanskim, Pawlem Jarzebskim, Maciejem Obarą, Jerzym Mazzollem, Rafałem Mazurem, Krzysztofem Knittlem, Igorem BOXX(SKALPEL), FISZ / EMADE, PEJA, HABAKUK, DAGADANA, DRUM FREAKS(Milo Kurtis, Anthimos Apostolis), PTASZYSKA, 2TM2,3, ARMIA, ZAKOPOWER

Ksawery Wójciński – kontrabasista, kompozytor, improwizator. Przez jednego ze swoich profesorów nazwany niegdyś z czułością „Nikiforem kontrabasu”. Jest absolwentem Bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie kontrabasu. Aktywnie uczestniczy w życiu polskiej sceny muzyki improwizowanej, eksperymentując z brzmieniem i forma. Współpracował w ramach rożnych projektów z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim, Markiem Tokarem, Tomaszem Duda, Robertem Raszem. Współzałożyciel kwartetu / sekstetu Emergency oraz kwartetu Hera. Nagrywał m.in. z Wacławem Zimplem, Robertem Kusiołkiem, Klausem Kugelem, Michaelem Zerangiem i Antonem Sjarowem.
www.myspace.com/ksawerywojcinski