Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Próchnika w Piotrkowie Trybunalskim
zapraszają na koncert world music zespołu
PATHMAN
13. czerwca, godz. 19:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski, ul. Rwańska 6
WSTĘP WOLNY
PATHMAN – nie ukrywamy, że i znaczenie i brzmienie jest niemal takie jak ATMAN, gdyż o to nam w gruncie rzeczy chodziło: pozostać na ścieżce, na którą weszliśmy w 1975 roku. Na ścieżce; nie na autostradzie czy bitej drodze, ale właśnie na ścieżce. I to własnej, gdyż tylko o własnej ścieżce można powiedzieć, że jest odkrywcza, że wiedzie w nieznane, że jest doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju. Że na niej nie jesteśmy jednymi z wielu ją przemierzających, że nie jest utartym szlakiem, że za każdym zakrętem może nas spotkać coś nowego, nieznanego, niesamowitego, coś, co nas zaskoczy, a nawet zadepcze.
Ta ścieżka ma już niemal 40 lat. To chyba dużo. To na tyle dużo, żeby móc stwierdzić: skoro to już tyle trwa, to coś w tym musi być. Czujemy się na naszej ścieżce na tyle pewnie, żeby garść kamieni, kilka patyków, kawałek blachy czy instrument trzymany po raz pierwszy w rękach wykorzystać muzycznie.. Nie znaczy to, że nie korzystamy z elektroniki. Bez niej nie powstałyby nagrania, nie udałoby się dla większej liczby słuchaczy ukazać niuanse wielu dźwięków, które nas tak fascynują.
Czasem ścieżki się krzyżują, czasem przez jakiś czas są wspólne dla kilku wędrowców. Nasza wielokrotnie przecinała się z tymi, po których kroczyli podobni nam poszukiwacze brzmień, rymów i rytmów, obrazów, dźwięków, … I chociaż często szli w przeciwnym kierunku, zawsze były to spotkanie serdeczne i dające mnóstwo energii.
Jak to ze ścieżkami bywa, często zarastają, znikają w żyjącej i odradzającej się cyklicznie naturze. Jeżeli coś po nich pozostaje, to zapis w naszej pamięci i ewentualnie jakaś tej pamięci notacja. Takich zapisów z wędrówek po naszej ścieżce jest sporo. Kasety, płyty winylowe, CD, zdjęcia, obrazy, grafiki, filmy, artykuły i książki – to dowody naszych nie tylko muzycznych doświadczeń, poszukiwań, dociekań. I jeszcze te ukryte w zakamarkach pamięci tysięcy słuchaczy naszych koncertów.
Jesteśmy pokoleniem, które nie traktuje muzyki tylko jako elementu rozrywki, czy zagłuszacza dźwięków otoczenia. Muzyka to istotny przekaz naszego pojmowania świata, naszego podejścia do natury, człowieka i „cywilizacji”. Chociaż muzykę traktujemy bardzo profesjonalnie, na co dzień paramy się wieloma zajęciami, pozornie nie mającymi wiele wspólnego z muzyką. Leśnik, informatyk, architekt, radny, pedagog, redaktor- a jednak- studentka muzykologii – dźwięki są wszędzie, towarzyszą każdemu działaniu. Jedne są bez znaczenia, inne są czystym znaczeniem, jedne są tylko tłem, inne ściśle określoną informacją – często sami nie wiemy, które z tych brzmień nasza wrażliwość przerobi w muzykę, czyli w te dźwięki, dla których ktoś kiedyś będzie w stanie poświęcić trochę czasu na słuchanie i pieniędzy na bilet lub wydawnictwo. A do takiego przerobienia służy nam pokaźny zbiór instrumentów, przedmiotów i narzędzi, których zdecydowana większość to akustyczne dźwiękoroby. Ale nie stronimy od wyzwalania dźwięków zamkniętych w energii elektrycznej. W końcu, jak najbardziej naturalny grzmot burzy jest akustyczną emanacją tej właśnie energii.„MONADY” – to nasz muzyczny, osobisty zapis obrazu współczesnego świata. Zapis stanu i kondycji gatunku Homo sapiens, kondycji wszystkiego na co Homo sapiens ma wpływ.
Jak to wypada… z tym stanem i kondycją? Słuchacz musi sobie odpowiedzieć sam. Ale nie mówić.
Nie mówić, nie klasyfikować, nie analizować, nie doszukiwać się. Słuchać, słu…, …
Piotr Kolecki
Urodzony 21 maja 1956 r. w Rabce-Zdroju. Pedagog, informatyk, grafik, fotografik, muzyk, czasem poeta, redaktor, prowadzi własną firmę art&com. Absolwent WSP Kraków, studia podyplomowe UJ. W latach 1991 – 1992 Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Rabce Zdrój, od 2011r. redaktor naczelny „Wiadomości Rabczańskich”, wiceprezes Stowarzyszenia Kulturowy Gościniec.
Od 1976 roku muzyk grupy „18 września ATMAN”, w 1982 roku wraz z Markiem Leszczyńskim i Markiem Styczyńskim współtworzy „Teatr Dźwięku ATMAN”, a od 1998, po rozpadzie „TD ATMAN”, z Markiem Leszczyńskim kontynuuje działalność w ramach projektu „Pathman”. Współtwórca (razem z Markiem Leszczyńskim i Markiem Styczyńskim) interdyscyplinarnego „Festiwalu Muzyka w Krajobrazie” w Inowłodzu – pierwsza edycja w 1996 r. – przekształconego (razem z Markiem Leszczyńskim) w „Festiwal w Krajobrazie” – razem 15 edycji.
Poza Polską koncertował w Czechach, w Niemczech, w Belgii, we Włoszech, w Szwajcarii, na Litwie i na Węgrzech.
Obsługiwane instrumentarium: gitary, bas, drumbas, cytra, sitar, angklung, tankdrum, sanza, kornet, drumla, instrumenty perkusyjne, głos.
Marek Leszczyński
Urodzony 19 kwietnia 1957 r. w Gdyni. Leśnik, samorządowiec, fotografik, muzyk, malarz, czasem poeta. Absolwent Akademii Rolniczej w Krakowie. Od 1982 pracuje w Lasach Państwowych (Góry Świętokrzyskie, Kaszuby, lasy spalskie)
Od 1976 roku muzyk grupy „18 września ATMAN”, w 1982 roku wraz z Piotrem Koleckim i Markiem Styczyńskim współtworzy „Teatr Dźwięku ATMAN”, a od 1998, po rozpadzie „TD ATMAN”, z Piotrem Koleckim kontynuuje działalność w ramach projektu „Pathman”.
Współtwórca (razem z Piotrem Koleckim i Markiem Styczyńskim) interdyscyplinarnego „Festiwalu Muzyka w Krajobrazie” w Inowłodzu – pierwsza edycja w 1996 r. – przekształconego (razem z Piotrem Koleckim) w „Festiwal w Krajobrazie” – razem 15 edycji.
Poza Polską koncertował w Czechach, w Niemczech, w Belgii, we Włoszech, w Szwajcarii, na Litwie i na Węgrzech.
Obsługiwane instrumentarium: cymbały polskie i ukraińskie, tschang, kantele, udu, sanza, instrumenty perkusyjne, głos.