Ośrodek Działań Artystycznych zaprasza na wernisaż wystawy
Paulina Adaszek
„11000/39 steps”
Wystawa online otwarta od dnia 13 listopada 2020
Dostępna pod adresem:
www.odaart.pl/11000-39
11000/39 stanowi projekt odwołujący się do codziennego funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Stojąc przed dylematem korzystania z technologicznych środków wspomagających komunikację oraz ułatwiających realizowanie rutynowych czynności życiowych, a całkowitym odrzuceniem technologii dochodzimy do serii pytań o nasze miejsce w hierarchii społeczeństwa ucyfrowionego.
Wszechobecność komputerów doprowadziła nas do noszenia zminiaturyzowanego urządzenia w postaci smartfona zawsze przy sobie. Monitorowanie aktywności pozornie pozwala nam na zadbanie o bezpieczeństwo czy utrzymanie odpowiedniej sprawności fizycznej. W praktyce popadamy jednak w nieustającą obsesję kontrolowania urządzenia, ciągłego sprawdzania zebranych przez niego danych, zliczonych tysięcy pokonanych kroków czy dziesiątek zdobytych pięter. Kontroluje nas technologia czy my kontrolujemy technologię? Nadzór sprawowany nad osobistym urządzeniem poddany krytycznej refleksji odsłania mechanizmy nadzoru rzeczywistego. Kolekcjonowanie wszelkich danych naszej aktywności pozwala na dokładne stworzenie profilu każdej jednostki jako konsumenta. Doświadczenia artystki z popularnym licznikiem kroków skłoniły ją do refleksji nad własną postawą wobec, z pozoru banalnej, formy kontroli poprzez dane (data surveillance). Jakie konsekwencje powoduje koncentracja na jednostce ruchu ludzkiego jakim jest pojedynczy krok? Kreowany przez człowieka krok i ruch w praktyce tworzy dystans, bardziej wieloznaczny w pandemicznej rzeczywistości. Odległość generowana wspólnie na przekór znaczenia tego słowa wpływa na bliskość, zacieśnienie relacji i przekroczenie barier intymności. Odległość tworzona samotnie oddala nas od innych, powoduje odosobnienie i społeczną izolację. Zmuszeni do zachowania dystansu kilku kroków pomiędzy jednostkami zostaliśmy pozbawieni możliwości zbliżenia.
Czy to każdy kolejny krok i możliwość jego odnotowywania pobudza nas do dalszej aktywności i obsesyjnego kontrolowania własnego ruchu? Kontrola sprawowana nie tylko przez technologię, lecz także auto nadzór, prowadzą nas do optymalizowania własnych praktyk, ciągłego zwiększania pokonanego dystansu, regularnego oddalania się. Rywalizujemy ze sobą, z własnymi słabościami i możliwościami, przekraczając kolejne granice, zwiększając postawione cele.
Cykl dwunastu prac komentuje dwanaście ostatnich miesięcy z życia artystki. Okres w połowie pochłonięty przez czas lockdownu i zmiany dotychczasowego sposobu funkcjonowania. Oparte o koncepcję generatywności prace zestawione zostają z fotografią komentującą aktywistyczne zaangażowanie w bieżące sprawy społeczeństwa.
Daniel Sołtysiak
Paulina Adaszek / Adyszk
ur. w 1997 w Piotrkowie Tryb. W 2019 roku ukończyłam wzornictwo przemysłowe na wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz na Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego. Obecnie pracuję jako grafik, motion designer, Vj oraz fotograf.
Swoje działania w dziedzinie sztuk wizualnych zaczęłam jeszcze w Piotrkowie, a dokładniej w Ośrodku Działań Artystycznych, między innymi na autorskiej wystawie “Tożsamość” w 2012 roku. Aktualnie współtworzę kolektyw wizualny Visual Family Collective oraz odpowiadam za szatę graficzna cyklu wydarzeń muzycznych Duel oraz Warehouse Systems Detroit. Działania Vj-skie, które zaczęłam 2 lata temu, miałam okazję pokazać na takich festiwalach jak Audioriver, Sanatorium Dźwięku, L’tronica, PiotrkOFF czy Upper, urodzinach grupy Oramics, a także na wielu łódzkich jak i warszawskich eventach. W swoich pracach głównie fascynuję się obserwacjami ludzi i środowiska, społeczeństwa. To, co zaobserwuje, przekładam na geometrie i abstrakcyjne kształty, co służy mi za narzędzie pracy. Tematy, które poruszam najczęściej, to korelacja człowiek-technologia.